Galileo

Lanceer jezelf

Waarom Galileo?

Planeten ontstaan in platte, draaiende stof- en gasschijven rondom jonge sterren. In zo'n schijf begint materie aan elkaar te plakken. Naarmate de klont groeit, zal hij steeds meer materie opvangen die verder bijdraagt aan de groei van de planeet. Is een omgeving te turbulent, dan klitten de deeltjes niet samen en daar speelt Galileo op in.

De aarde is onze veilige, vertrouwde plek waar je leert en jezelf ontplooit: in je gezin, op school, tijdens je hobby's... Buiten deze comfortzone is nog veel meer te ontdekken. De Galileotrajecten nemen je mee doorheen de magie die de ruimte te bieden heeft. Kom en ervaar dat het onmogelijke mogelijk wordt.

Dagtrajecten

Met Galileo bieden we trimestertrajecten aan van een halve dag per week tijdens de schooluren. We vertrekken vanuit inzichten uit recent wetenschappelijk onderzoek rond cognitieve (hoog)begaafdheid en werken in het bijzonder met de krachtlijnen uit de Succesvolle Intelligentie van Sternberg: analytisch, creatief en praktisch denken. Deze intellectuele vaardigheden zijn het best alle drie in balans om het goed te doen op school, op het werk en in het leven. Ze vormen samen de DuctTape die alles samenbrengt: van jezelf tegenkomen, door de leerkuil gaan, tot een groeimindset ontwikkelen. De nadruk ligt op het individueel versterkend groeitraject in een groepje van vier tot acht kinderen. Hieronder zie je de volgorde van de verrijkingstrajecten. Diegenen met een * worden voorlopig nog niet ingericht


AARDE

INHOUD

De aarde is onze veilige, vertrouwde plek waar je leert en jezelf ontplooit. Binnen deze comfortzone is nog heel veel te ontdekken. In de 1e graad blijven we op aarde, om dicht bij ons zelf te blijven en van daaruit de wereld te ontdekken.

Binnen project aarde bestuderen we onze wereldbol: van de korst, naar de mantel, naar de kern en alles wat we tussendoor tegenkomen. We doen ook dezelfde oefening bij onszelf: wat zit er op mijn korst en wat heeft mijn kern nodig? Zo vormt project aarde een totaalpakket voor snelle denkers: als een echte wetenschapper ga je de aarde ontdekken en uitdagingen aangaan. Naast het leren van heel wat kennis en leuke weetjes, ga je ook de handen uit de mouwen moeten steken met uitdagende denk- en doe-opdrachten. Soms ga je alleen aan de slag, maar regelmatig zal je ook samenwerken met ontwikkelingsgelijken. Daarnaast ga je ook jezelf als wetenschapper leren kennen: wie ben ik, hoe kan ik omgaan met mijn talenten en groeipunten, welke emoties ken/voel ik en hoe ga ik er mee om, hoe ga ik door de leerkuil, hoe stap ik uit mijn comfortzone, hoe ontwikkel ik een groeimindset … Deze combinatie maakt onze aanpak uniek!

DATA & PRIJS

Maandagnamiddag van 13u tot 15u30, €625 (voor 10 sessies, groep van 3 tot 6 kinderen, incl materiaal), op volgende data: 

  • 30 september
  • 7, 14 en 21 oktober
  • 4, 18 en 25 november
  • 2, 9 en 16 december

Bijeenkomsten/momenten voor ouders/school:

  • Intakegesprek met de ouders van 1u voorafgaand aan het traject
  • Online tussentijdse terugkoppeling over functioneren tijdens de sessies met school en ouders (30min) op woensdag 13 november (8u45, 9u30, 10u15 of 11u) of vrijdag 15 november (13u45, 14u30 of 15u15)
  • Afsluitende ouder-kindbijeenkomst op maandag 16 december 18u tot 19u30

Inbegrepen: alle materialen, een visietekst met doelen voor de school, de ouder-kindbijeenkomst, schriftelijke feedback met persoonlijke groeitips aan het einde van het traject en een tussentijds feedbackmoment met terugkoppeling naar de school.

Marijke (klinisch orthopedagoog) begeleidt deze sessies.

LOCATIE

Praktijk MOre coaching, Kerkstraat 26, 9255 Buggenhout

MAAN

INHOUD

Vanop de Maan kunnen we terugkijken naar onze vaste routines op de Aarde. Als dichtstbijzijnde hemellichaam buiten onze veilige atmosfeer is dit de ideale plek om onze verdere reis voor te bereiden, om nog dieper de ruimte in te gaan. Dit doen we met korte afgelijnde projecten, die we van nabij begeleiden en opvolgen. De projecten duren 2 uur en zijn zo opgebouwd om snellere denkers te leren hoe ze leren, zodat ze hun bijzondere capaciteiten beter en meer bewust leren inzetten. Het gaat dus niet zozeer om het resultaat, maar om het denkproces zelf.

De projecten worden gecombineerd met de groepstraining ACT4kids voor cognitief begaafde leerlingen waar de kinderen leren hoe ze kunnen omgaan met moeilijke situaties, hoe ze zichzelf kunnen en mogen zijn en hoe ze kunnen leren om datgene te doen wat ze graag willen doen in hun leven. Deze training duurt 90 minuten sluit telkens aan bij het project. De transfer vanuit Act4kids naar de concrete projecten maakt onze aanpak uniek. We sluiten het traject af met een ouder-en-kindbijeenkomst waar we samen enkele oefeningen doen en ouders met hun kinderen kunnen uitwisselen wat ze de voorbije weken opgemerkt hebben.

VAARDIGHEDEN

Tijdens het Maantraject leggen we de basis voor verschillende vaardigheden die belangrijk zijn om een leven uit te bouwen waaruit je voldoening kan halen. Deze vaardigheden worden doorheen de vervolgtrajecten verder ontwikkeld.

  • Leren samenwerken aan de hand van overleg
  • Plannen op korte termijn
  • Zelfstandig werken
  • Hulp vragen
  • Weten wat je belangrijk vindt en hoe je het kan bereiken

  • Kunnen omgaan met moeilijke of verdrietige momenten en spannende situaties

  • Onbezorgd opgaan in het moment

  • Sociale vaardigheden

  • Inzicht in (hoog)begaafdheid

DATA & PRIJS

Vrijdagvoormiddag (9u-12u30), 8 sessies, groep van 4 tot 8 kinderen , op volgende data:

  • 27 september 
  • 11 & 18 oktober
  • 8, 15, 22 & 29 november
  • 6 december

Bijkomende momenten voor school en/of ouders:

  • Intakegesprek met de ouders van 45 min voorafgaand aan het traject  (ACT4kids)
  • Online tussentijdse terugkoppeling over functioneren tijdens de sessies met school en ouders op dinsdag 12 november of donderdag 14 november (30 min., start om 8u45, 9u30, 12u15, 13u, 15u45)
  • dinsdagavond 10 december van 19u - 20u30: afsluitende ouder-kindbijeenkomst (ACT4kids)

Verloop:

  • 9u-10u30: ACT4kids voor cognitief begaafde leerlingen (zie Kracht in Jezelf), prijs onder conventie (gratis)
  • 10u30-12u30: verrijkingstraject voor cognitief begaafde leerlingen, prijs € 550 

Inbegrepen: alle materialen, een visietekst met doelen voor de school, de ouder-kindbijeenkomst, schriftelijke feedback met persoonlijke groeitips aan het einde van het traject en een tussentijds feedbackmoment met terugkoppeling naar de school.

Marlies (deels geconventioneerd klinisch psycholoog-expert HB) en Veerle (coach en expert HB, en leraar secundair onderwijs) begeleiden deze sessies.

LOCATIE

Meir 70, 1840 Steenhuffel

MAAN
MAAN

MERCURIEUS

INHOUD

Mercurius is de kleinste van alle planeten uit ons zonnestelsel, maar wel met de snelste baan om de zon. Curieus, niet? 

Vol verrassingen, net zoals Galileo Galilei: 'Niet de aarde is het centrum van het heelal, de zon en alle planeten draaien rond de zon.' Een nieuwe ontdekking publiceerde Galilei altijd in de vorm van een anagram. Creatief, toch?

Bij Mercurieus gaan we dieper in op de 3 denkvaardigheden waarbij we focussen op de creatief-denkende pijler. Gedurende 2u30 zullen we samen en individueel creatief denken en ont-wikkelen. We vertrekken van een verhaal, lied of gedicht dat aansluit bij het thema van de dag. 

Creatief denken kan op verschillende manieren: 'in-the-box', 'out-of-the-box' of 'freewheelend' en dus wegdromend, fantaserend en filosoferend. Het product van je creatieve denken is vaak kunstzinnig: een bewuste creatie van iets moois of betekenisvol met behulp van vaardigheden en verbeelding. En dat kán literatuur, poëzie, theater, muziek, tekenen, schilderen, beeldhouwen, fotografie … zijn. Maar even goed een pittige discussie, een spel met levensvragen of een dilemma. 

Je kan pas ingenieus of vernuftig denken als je voldoende (zelf)vertrouwen hebt om je écht te tonen: inspiratie en kracht zoeken en vinden we hiervoor bij de dieren. De dierenkaarten zijn stuk voor stuk kunstzinnig en begeesterend mooi. Ze brengen ons vanuit ons hoofd bij ons hart en versterken ons om onze talenten te zien en ermee aan de slag te gaan. Dieren kunnen ons helpen onze innerlijke wijsheid aan te boren. Ze begeleiden ons op het creatieve pad: ze brengen warme boodschappen die onze kwaliteiten wakker maken en ons intuïtief denken vleugels geven. Daarom starten we elke sessie met een halfuurtje 'Krachtdierengeluk' …

VAARDIGHEDEN

In dit traject gaan we aan de slag met volgende vaardigheden.

  • Inoefenen vaardigheden van Maantraject
  • Op een andere manier naar de werkelijkheid kijken
  • Doordenken vanuit verwondering en nieuwsgierigheid
  • Brainstormen en associëren met ontwikkelingsgelijken via originele gedachtesprongen
  • 'Out-of-the-box-denken' en 'freewheelen-without-a-box'
  • Creëren, je scheppend vermogen aanboren
  • Nieuwe kansen en oplossingen bedenken
  • Een esthetisch en kritisch oordeel vormen
  • Relativeren door de kracht van humor
  • Kunnen omgaan met moeilijke of verdrietige onderwerpen en emoties
  • Kracht en inspiratie vinden in de dierenmetaforen

DATA & PRIJS

Woensdagvoormiddag (9u-12u): € 575 (7 sessies van 3u, incl. materiaal)

  • 2,9 en 16 oktober
  • 6, 20 en 27 november
  • 4 december

Inbegrepen: alle materialen, een visietekst met doelen voor de school, schriftelijke feedback met persoonlijke groeitips aan het einde van het traject.

Deze sessies worden begeleid door Veerle (coach en expert HB, en leraar secundair onderwijs) en Katrien (studente gezinswetenschappen en HB-coach in opleiding)

LOCATIE

Praktijk MOre coaching, Kerkstraat 26, 9255 Buggenhout

Mercurius
Mercurius

PLUTO 1.0

INHOUD

Tijdens het Plutotraject zetten we onze reis in de ruimte voort en gaan we verder weg van onze vertrouwde Aarde. Met projecten die over meerdere dagen kunnen lopen zal je beslissingen of keuzes leren toelichten. Je vraagt naar de visie van anderen in de groep, maar ook van externen zoals je ouders, als extra input en zonder je eigen visie te verloochenen. Net zoals het hemellichaam Pluto zijn sterktes niet verloor toen het zijn status als volwaardige planeet moest opgeven en als 'dwergplaneet' verder moest dus. Je leert in het bijzonder dat meningen van anderen verrijkend kunnen zijn voor jouw proces. We staan er nog meer bij stil dat de weg naar een doel belangrijker is dan het doel op zich.

Dit traject bevat projecten gespreid over één, twee of drie dagen.  

VAARDIGHEDEN

  • Inoefenen vaardigheden van Maantraject
  • Groeigerichte mindset
  • Plannen over een langere periode
  • Luisteren naar anderen

DATA & PRIJS

Moment in de week, uren en prijs worden in oktober bekend gemaakt (6 sessies, incl. materiaal)

  • wordt ingericht in het 2de trimester, concrete data volgen nog

Inbegrepen: alle materialen, mondelinge feedback met persoonlijke groeitips tussentijds aan de jongeren en aan het einde van het traject voor de ouders

Deze sessies worden begeleid door Sebastiaan (leerkracht engineering).

LOCATIE

Meir 70, 1840 Steenhuffel

Pluto
Pluto

Pluto 2.0

INHOUD

In afwachting van het traject Orionnevel (zie verder) wordt een vervolgtraject voor het Plutotraject voorzien. Pluto 2.0 bouwt verder op de vaardigheden van Pluto 1.0. We schakelen echter wel een versnelling hoger. Zo zal er iets minder tijd zijn om individuele projecten voor te bereiden met als doel minder te twijfelen en knopen sneller door te hakken. Daarnaast zullen er ook nu weer teamuitdagingen zijn, soms met concrete grenzen en soms met minimale instructies. We gaan aan de slag met leren overleggen, luisteren en uitwerken van oplossingen in vergaderingen/teambesprekingen. Hierbij zal het accent nog meer op constructieve oplossingen liggen waarbij de deelname van iedereen voorop staat. Met zoveel snel denkenden samen rond de tafel zitten, is een enorme uitdaging om zowel je eigen plan en ideeën aan te brengen, als om gehoor te geven aan dat van anderen. Hierop zal actief gewerkt worden en verder gebouwd worden op de feedback en de methode van het voorgaande Plutotraject. Het proces staat voorop en het eindresultaat is dus ondergeschikt aan de weg er naartoe. De focus ligt dus vooral op het aanleren van vaardigheden. Verder is het ook van belang om met lotgenoten/andere snelle denkers in contact te zijn en tijd door te brengen.  

Dit traject bestaat uit 4 sessies van 2u45 & bevat projecten gespreid over meerdere dagen. Daarnaast wordt er ook een eindactiviteit voorzien.

VAARDIGHEDEN

  • Inoefenen vaardigheden van Maan- & Plutotraject
  • Groeigerichte mindset
  • Plannen over een langere periode
  • Luisteren naar anderen

DATA & PRIJS

Moment in de week, uren en prijs worden in oktober bekend gemaakt (6 sessies, incl. materiaal)

  • wordt ingericht in het 3de trimester, concrete data volgen nog

Inbegrepen: alle materialen, mondelinge feedback met persoonlijke groeitips tussentijds aan de jongeren en aan het einde van het traject voor de ouders

Deuren zijn open vanaf 8u45, ophalen kan tot 12u.

Deze sessies worden begeleid door Sebastiaan (leerkracht engineering).

LOCATIE

Meir 70, 1840 Steenhuffel


ORIONNEVEL

INHOUD

In de Orionnevel worden nieuwe sterren geboren. Na een korte, theoretische input gaan we aan de slag met grotere projecten. Hierbij staat werken met tussendoelen centraal.

VAARDIGHEDEN

  • Inoefenen vaardigheden van Maan en Plutotraject
  • Alternatieve oplossingsstrategieën bekijken
  • Leren feedback vragen

DATA & PRIJS

Dit traject wordt eventueel ter vervanging van Pluto 2.0 ingericht.

Orionnevel
Orionnevel

Supernova

INHOUD

Wanneer een ster op spectaculaire wijze explodeert, wordt dit een Supernova genoemd. In dit traject is het de bedoeling dat iedere jongere boven zichzelf uitstijgt. We gaan aan de slag in een groot groepsproject waar de mogelijkheden eindeloos zijn.

VAARDIGHEDEN

Inoefenen vaardigheden van Maan-, Pluto- & Orionneveltraject via complexere opdrachten.

DATA & PRIJS

Dit traject wordt voorlopig nog niet ingericht.

Supernova
Supernova